woensdag 18 mei 2011

Buiken

“Ik zal het wel doen, jij moet oppassen voor de vrucht”. ‘t Was een opmerking die bol stond van de ironie en toch zegt ze veel over hoe een zwangere vrouw bekeken wordt. Als een hulpeloos geval, een halve gehandicapte, een onzelfstandig wezen. En dan ben ik nog niet eens wanstaltig dik of opvallend gebrekkig. Ik heb voorlopig gewoon ‘een buikje’. Zoals zo veel mensen rondlopen met een buikje. Ook mannen (al gaat het daar waarschijnlijk om een iets andere inhoud). Worden die zo vaak toch voorzichtigheid aangemaand en bij het handje gehouden? Nee toch. Wel, dat hoeft bij mij ook niet. Tot nader order kan ik nog altijd perfect voor mezelf zorgen. Ik kan zelfs werken (owla!) en sporten (owla owla!). Ik heb namelijk altijd veel gesport en het is niet omdat er nu een kind in mijn buik zit dat ik daarmee ga stoppen. Het kind jogt en yoga’t gewoon rustig mee. Word ik beter van en hij/zij daar beneden in mijn baarmoeder ook. Ben ik heilig van overtuigd en de hele zwangerschapsliteratuur met mij. En toch word ik er soms op aangekeken. “Moet dit nu echt?”, zie ik de mensen denken. “Ze is zwanger en toch wil ze nog afvallen.” Ja, mooi niet. Ik heb me nog nooit uitgesloofd om gewicht te verliezen, ik sport om me goed te voelen. En op dit moment in mijn leven wil ik me meer dan ooit goed voelen. Het spijt me zeer, maar zo lang het lukt, zul je mij dus rondjes zien joggen en vreemde yogaposes zien aannemen.

Ik ben ook van plan om nog lang te blijven werken. Tot het bittere einde als het enigszins kan. Want ook met iets meer omvang kan je goeie reisreportages maken en platen op de radio aan- en afkondigen. Er zijn vrouwen die stukken zwaarder werk doen tot net voor de eerste barensweeën.

Ach, zwanger zijn en bevallen is iets van alle tijden en alle culturen. Vrouwen hebben het altijd en overal gedaan en gekund. Zelfs in de meest waanzinnige omstandigheden. En waar zijn die overbezorgde mannen op zo’n moment? Ofwel blinken ze uit door afwezigheid ofwel slaan ze het hele gebeuren als aan de grond genageld gade. Dan zouden ze beter een tourke gaan lopen of een zonnegroet brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten